Op het werk, kantoor of instelling zeuren we schijnbaar graag. Terwijl het “klaagmilieu” ook tot grote irritaties onderling en tot wrijving met het management kan leiden. Zorgen we er feitelijk voor dat we energie verliezen. Wel eens afgevraagd waar zeuren een symptoom van kan zijn? Het antwoord is simpel: een gebrek aan leiding. Dit kan zijn dat de stijl van leidinggeven niet past bij je eigen behoefte van duidelijkheid, maar het kan ook een gebrek zijn aan persoonlijk leiderschap in het eigen leven.
Wanneer het je collega’s zijn die zeuren en klagen, is het misschien tijd om ze te laten realiseren dat ze altijd een keuze hebben om iets aan een situatie te veranderen. Met andere woorden: ze hoeven hier niet te werken! Dus als je last hebt van mensen die zeuren, dan heb je de keuze om ze te confronteren met zichzelf. Als je goed luistert naar het zeuren en klagen kom je er achter dat er duidelijkheid gevraagd wordt. Verwijs ze door naar degene waar ze die duidelijkheid kunnen krijgen.
Wanneer het een collectieve ervaring is, is het goed om het bespreekbaar te maken. Tijdens een teamoverleg in een ontwikkelingsgesprek met de leidinggevende. Soms kan niet alle duidelijkheid gegeven worden die men wenst en dan is dat tenminste duidelijk. Er niets mee doen is geen optie. Niet voor jezelf, niet voor je team, en ook niet voor je leidinggevende. Tijd is te kostbaar op het te verdoen met klagen en zeuren.
Bij Re-employ kun je allerlei interventies vinden die je individueel en/of als team verder kunnen helpen in het waardevolle proces van ontsnappen aan het klaagmilieu.

Peter Bijnen organiseert deze interventies, wanneer je wilt sparren met hem of een afspraak wilt maken: 06-29547545 of 
p.bijnen@re-employ.nl